mandag den 18. marts 2013

Gode råd søges

Som jeg har nævnt for jer var Anja så sød at forære mig sin overlocker, så nu bor der en baby lock hos mig, og jeg kan allerede fornemme at vi får et fantastisk venskab, men nu må I give mig lidt (mange) råd med på vejen - hvordan bruger man bedst sin overlocker, når man er sådan en nybegynder som mig???

Hvis jeg f.eks. vil sy et par bukser i velour, skal jeg så først sy dem på min almindelige symaskine og så overlocke kanterne bagefter? Jeg tænker på at jeg jo ikke kan bruge nåle, når jeg kører bukserne igennem overlockeren, og jeg tror simpelthen ikke, jeg har evner til at få fastgjort en rib på bukserne, uden at den er fastgjort med lidt nåle. Eller tager I bare nålene ud undervejs?

Og hvor køber I jeres tråd henne? Jeg har købt 6 ruller tråd (2 farver) i Stof og Stil og det løber jo hurtigt op, så hvis I kender et sted der er billigere, vil jeg prøve det.

Andet jeg bør vide?

Og endnu engang tak til Anja for at være så betænksom!

19 kommentarer:

  1. Ej hvor er den nuttet! Jeg ser lige med her, jeg er også ny jo, med min lækre overlocker! Jeg har købt 12 ruller i stof og stil (3 farver - hvid, sort og blå). Tror de holder ganske længe - men for dig ved man jo aldrig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, er den ikke sød? jeg er faktisk ret pjattet med den:-) Hihi - jeg tror nu også at 12 ruller holder længe her. Jeg har købt hvid og grøn (på grund af noget grøn jersey) - jeg skal i stof og stil på lørdag, hvis jeg kan nå det, og så må jeg lige købe sort, grå og beige - så kan jeg vist klare mig.
      K.h.
      Christina

      Slet
  2. Sæt nålene i på langs i stedet for på tværs. Og når du syer i jersey, så er det kun overlockeren man bruger ;) Symaskinen er kun når man skal lægge op og ikke skal bruge rib.
    Når man syer i faste stoffer er det kun nødvendigt med 3 tråde og 1 nål. Og så syer man det sammen på symaskinen.
    overlocktråd er sort, hvid, beige og grå gode farver. Husk at give den olie i ny og næ. Brug jerseynåle til strækstof og evt en 80'er nål til faste stoffer

    SvarSlet
    Svar
    1. Ps det var knappenålene jeg mente du kunne sætte på langs ;)
      Rigtig god fornøjelse.
      Kh Susanne, suskreahjoerne.blogspot.dk

      Slet
    2. Mange tak Susanne! Det var lige sådan noget jeg havde brug for at vide - dejligt du ville give nogle gode råd.
      K.h.
      Christina

      Slet
  3. Nopes, ingen råd herfra - men jeg har til gengæld lige besluttet at hugge min mors overlocker som hun aldrig har brugt :0)
    Så må jeg bare igang med at lære at bruge den!

    SvarSlet
    Svar
    1. God plan at snuppe din mors - den får det da meget bedre hos dig, hvis hun alligevel ikke bruger den;-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  4. Ej jeg følger altså også lige med for jeg har ønsket mig en i fødsesldagsgave og satser stærkt på at få den. ;) Så jeg vil også rigtig gerne have fif. :) Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du kan bruge de gode råd så - det kunne jeg i hvert fald. Jeg håber du får den i fødselsdagsgave:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  5. Ej hvor er du heldig (ligesom mig, der også fik en foræret af en veninde til jul). Jeg er heler ikke helt fortrolig med det tekniske endnu, men er vant til at bruge en fra mit sy hold - og det bliver o sådan ca 1000 gange pænere:)

    Den har vist fået sig et godt hjem hos dig:)

    PS nålene i på langs, som nævnt tidligere, og så bare pille ud undervejs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih hvor er du også heldig! ja, det bliver helt sikkert meget pænere - har stået og kigget på bukserne på vrangen 10 gange nu og bliver imponeret hver gang:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  6. Jeg har også lige fået en overlocker og synes det er en god ide i starten, at sy rib på på symaskinen først og efterfølgende på overlockeren - så er der mere styr på det. Derudover kan det være en god ide med lidt ekstra sømrum, da maskinen jo også skærer en sjat af. Hvis du har mulighed for at tilmelde dig et kursus kan jeg anbefale det. Jeg har lige været på et 4 timers kursus hos Københavns Symaskinecenter og det var rigtig godt. Held og lykke med maskinen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet - jeg gjorde som du skrev; satte ribben på med symaskinen og derefter en tur igennem overlockeren - jeg tror jeg fortsætter sådan til jeg er lidt mere rutineret.
      K.h.
      Christina

      Slet
  7. Godt at se du har fået gang i den :-)
    Jeg plejer at sy bomuld sammen på symaskine først fx bukser, og bagefter sy på overlock. Det er fordi den du har fået er med 3 tråde og ikke 4... Det er som om at den 4 tråd er en symaskine sting.... ved ikke om det giver mening ;-0
    -Men der er helt sikker mange der ude, der har meget mere forstand på det end mig!
    Bare prøv dig frem og held og lykke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er SÅ glad for den - du er bare sød at du sådan tænkte på mig! Nu har jeg syet to par bukser på den og selvom jeg ikke har helt styr på det endnu, så synes jeg at resultatet er pænt.
      K.h.
      Christina

      Slet
  8. Hej og tillykke med den. Jeg ser du har en tre-traads. Til Jersey og elastiske stoffer ville jeg ikke sy det foerst. Det giver nemlig en meget fastere og uelastisk soem som lettere kan "rives over". Hvis du absolut vil sy foerst, saa brug en meget smal zigzag saa der kommer bare lidt elasticitet i det. Jeg saetter knappenaalene paa tvaers og tager dem ud under vejs. Men, jeg skal have investeret i nogle klemmer fra glover. Dem kan man ikke undgaa at se for at tage dem af. Du kan se hvordan de ser ud her: http://www.rascol.com/patchwork/aiguilles-epingles-pour-patchwork/10866-boite-50-pinces-prodige-clover.php
    Da jeg stod fuldstaendig novice med min maskine koebte jeg en bog om det. Kan vaere der findes saadan een paa biblioteket derhjemme, for der er nemlig alt illustreret f.eks om nettop paasyninger af rib. Min bog er skrevet af Christelle Beneytout og Sandra Guernier og hedder " Couture à la surjeteuse et à la recouvreuse".
    http://pdf4fr.com/guide-de-couture-a-la-surjeteuse-et-a-la-recouvreuse/

    Haaber du kan finde den paa dansk. Overlocktraad koeber jeg paa nettet. 5Hernede har vi jo ikke "stof og stil" desvaerre). Grundfarverne hvid sort og beige er naesten standartfarverne. Syningerne ses jo ikke. Alle "faste" stoffer som jean, bomuld etc kan du jo godt sy foerst for at vaere paa den sikre side.
    Haaber at have vaeret til hjaelp og god fornoejelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih Lin - 1000 tak for dit fyldestgørende svar. Jeg har nu syet i velour og syede det ikke på maskine først og resultatet blev jo fint:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  9. 1. Jeg syr aldrig strikstof/jersey på min stikkestingsmaskine, hvis sømmen skal kunne strække.
    2. Jeg sætter masser af nåle i og husker (for det meste) at pille dem ud undervejs.
    3. Jeg køber altid tråd til overlocken i Stof2000. Stof og Stils tråd knækker lettere og springer ofte sting over, da da ikke er spundet lige så jævnt som det, man kan købe i Stof2000. - Og så behøver man jo ikke købe cones, hvis det ikke er en farve, man bruger vildt tit. Så er de alm. ruller ganske fine.
    Held og lykke! - Du kommer til at elske den maskine!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må jeg en tur i stof2000 - der ligger heldigvis en tæt på mit arbejde. Mange tak for de gode råd - det var sødt af dig.
      K.h.
      Christina

      Slet