torsdag den 31. januar 2013

A-Å, nederlag og natbukser

Jeg kan godt lide en udfording og derfor er jeg hoppet med på en leg hos Liv - fra i morgen skal vi blogge om et nyt bogstav hver dag hele februar.

Jeg glæder mig til at tænke kreativt og satser faktisk på at det betyder ekstra mange indlæg på bloggen i februar, da jeg har svært ved at forestille mig at jeg kan få puttet alle mine kreative udfoldelser ind i alfabetet på den rigtige dag:-)

Nu kommer vi så til nederlaget.....jersey - øv! Nå, jeg var jo rimelig optimistisk efter jeres gode råd (endnu engang mange tak) og tænkte at nu skulle jeg ikke gøre som jeg plejer (ganske almindelig nål, ganske almindelig ligeud-søm). Jeg tænkte at jeg ville øve mig på et par natbukser i viscosejersey (de grønne med blomster) og hvor er resultatet bare ringe!!!

Ja, ja - jeg snød og brugte som sædvanlig den almindelige nål. Men så afprøvede jeg lidt forskelligt:

Min Singers overlock-søm til sammensyning = sømmen ligner en pølse!

Stræksøm til sammensyning = sømmen buler....det ser ud som om stoffet bliver trukket for meget sammen. I kan både se det på indersømmen på benene og på ribben.

Sidst men ikke mindst prøvede jeg tippet med smal zig zag - det gav det bedste resultat, men jeg er stadig ikke begejstret.

Til oplægningen nederst på benene valgte jeg en hel almindelig ligeudsøm og da jeg ikke havde nogen tvillingenål syede jeg bare to stikninger - deraf skævheden;-) Problemet er at stingene er ujævne! Jeg kan læse mig frem til, at det kan der være flere årsager til - ved hjælp af udelukkelsesmetoden kom jeg frem til at det må skyldes den forkerte nål eller at jeg fik trukket for meget i stoffet.

Det der bare undrer mig er at jeg efterfølgende syede de lyseblå (med samme nål og samme trådruller på både over- og undertråd) og der synes jeg at resultatet er meget bedre. Det skal lige siges at jeg har syet de lyseblå med ganske almindelig ligeudsøm, men det er jo ikke meningen. Kan det anderledes resultat skyldes at det lyseblå er kraftigere jersey end det grønne?

 

 


13 kommentarer:

  1. Sikke noget sødt stof det blå-ternet :)
    Sikke en øv oplevelse, men syntes nu de ser fine ud :)
    Øvelse, gør mester.. Man kan ikke være lige tilfreds hver gang :)
    Kh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blåternede købte jeg engang (for 6 år siden!) fordi det kostede næsten ingenting, men jeg har jo ikke fået syet i alle de år - nu skulle det være. Du har ret - øvelse gør mester, så på trods af nederlaget har jeg klippet en t-shirt og håber at det går bedre.
      K.h.
      Christina

      Slet
  2. Uh, jeg er spændt på A-Å udfordringen :)

    Træls det ikke rigtig ville som du ville - det er derfor jeg ikke tør begive mig ud i det der syning.. :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du også er med på A-Å:-) Du kan sagtens sy...du behøver jo ikke at starte med jersey;-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  3. Hold op hvor er du produktiv.... Nyder at følge med på bloggen.
    A-Å udfordring lyder rigtig spændende.
    Kh Anja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skynd dig at hoppe med på A-Å ovre hos mig ;-)
      /Liv

      Slet
    2. Tak for de søde ord Anja - jeg klippede en masse imellem jul og nytår og gik i gang med en del projekter, så nu er det lidt hurtigere at få noget færdigt. Jeg holder med Liv - vær med til A-Å:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  4. Nå øv Christina. Jeg satsede ellers på, at hvis du kunne, så tør jeg også prøve det af snart. Tænker at jeg så lige afventer lidt endnu... hehe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - vent en uges tid - så har jeg vundet over det jersey! Jeg har ikke givet op for det er trods alt gået meget godt, da jeg ikke brugte stræksøm med mere:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  5. det er bare ærgerligt at man sidder og stirrer på et stykke håndarbejde og er utilfreds- æv æv- nogle gange tænker jeg: godt at pigerne vokser ud af det ret hurtigt- for så er der mulighed for at træne :-) Jeg glæder mig til at se hvad du finder på imorgen :-) og iøvrigt tak for lapperne forleden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Også tak for lapperne her fra - du må altså have en fantastisk stofsamling. Jeg er helt enig og i det her tilfælde er jeg glad for at det "bare" er natbukser, men i weekenden skal der trænes i at sy jersey - godt at jeg har købt noget billigt i Stof2000.
      K.h.
      Christina

      Slet
  6. En overlocker Christina, den løser det hele... og med alt det du syr, har du da virkelig fortjent den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - tak Christina - du har helt ret - jeg har SÅ meget fortjent den;-) Nu har jeg klippet en t-shirt og skal øve mig lidt på søndag.
      K.h.
      Christina

      Slet