lørdag den 14. september 2013

DIY på kjole med flagermusærmer

 


På instagram har jeg lovet at lave en DIY på min kjole med flagermusærmer (kjolen har jeg endnu ikke fået vist her på bloggen, men her får I så kjole nummer 2 og samtidig en DIY).

Dette er den sjuskede version, hvor jeg tegner mønstret direkte på stoffet, men I kan også tegne mønstret på papir først, så det bliver mere præcist.

I skal bruge en bluse med lange ærmer til at tage mønstret efter.

Læg stoffet dobbelt og nål blusen fast. Jeg har bukket ærmerne lidt op, da jeg vil have en bredere rib forneden. Mål den ønskede længde på kjolen fra blusens skuldersøm.


Mål bunden af blusen (den du har lagt oven på stoffet:-)) og marker midten med en nål - mål ud fra dette punkt bredden på kjolen og sæt en nål i hver side.


Tegn nu mønstret op ved først at tegne halsudskæring samt den øverste del af ærmerne. Derefter tegner du flagermusærmerne ved at lave en bue fra ærmekanten til bunden af kjolen.
 

Når du har klippet ud, ser kjolen sådan ud


Hvis man har valgt at tegne mønstret direkte på stoffet, er det en rigtig god idé at folde kjolen (midt for) nu og klippe til, så man er sikker på at den er symmetrisk

Nu tager du forstykket og folder sammen midt for så du kan lavere en dybere udskæring på forstykket end på bagstykket.


Kjolen ser nu sådan ud


Så er det bare at sy sammen ret mod ret. Nu skal ribben klippes oghvilke mål er jo afhængig af hvilke mål ens kjole har. (min halsudskæring måler 55 cm og ribben har jeg lavet 4 x 52 cm inkl. 1 cm sømrum. Ærmribben måler 22 cm i bredden og 19 cm i højden. Ribben i bunden af kjolen måler 85 x 44 cm - den først kjole jeg lavede målte 85 x 24 og den version sidder faktisk pænere).
 

Fold ribben sammen ret mod ret og sy sammen


Nu ser ribben sådan ud


Nu skal ribben syes på kjolen og så er du færdig:-)


 
Jeg håber den kan bruges - skriv endelig hvis der er spørgsmål. Kjolen kan jo nemt varieres - den næste jeg skal lave, skal ikke have rib i bunden. Jeg skal også prøve at lave en med elastik i taljen.

11 kommentarer:

  1. Uh det lyder nemt. Det skal da prøves.

    SvarSlet
  2. Svar
    1. Tak - det er jeg glad for at du synes. Jeg er så glad for mine to - de bliver brugt flittigt.
      K.h.
      Christina

      Slet
  3. Godt tænkt! : ) og som altid er du stanglækker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih Liv - du er altså god for min selvtillid:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  4. Helt enig med Liv, du ser stanglækker ud :-)
    Super med DIY.
    Og ikke mindst, hvordan gik dit sykursus?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du betænksom! Bedre sent end aldrig, men der er kommet indlæg om mit kursus.
      K.h.
      Christina

      Slet
  5. Fedt! Er vild med DIYs - tak :-) Nu mangler jeg bare lidt ekstra sytid...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du snart får lidt sytid - her er det lidt i perioder. I denne uge har jeg ikke fået syet så meget men der er klippet lidt til sykurven og i morgen aften har jeg to timer hvor jeg kun skal sy:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  6. Ej, hvor du ligner Mariah Carey på sidste billede :-) så smuk du er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør jeg det? Det er da ikke den værste at ligne;-) tak for din søde kommentar.
      K.h.
      Christina

      Slet