torsdag den 22. november 2012

Engang for længe siden

I sidste uge spurgte Sussi mig hvornår jeg begyndte at sy osv., så det tænkte jeg jo lidt over....

I mit barndomshjem havde vi en symaskine - jeg husker faktisk ikke rigtig at den blev brugt da jeg var lille, for min mor hadede virkelig at sy:-) Men den stod i soveværelset og var tung som jeg ved ikke hvad. Da jeg begyndte i en fritidsklub som 10-årig stod der en smartere og noget mere opdateret version af en symaskine og her begyndte jeg så at sy....puder, joggingtøj til mig selv, gardiner, bluser, nederdele og ikke mindst piccolo-jakken, som I kan se på billedet. Jakken er vist det eneste hjemmesyede tøj, der er blevet gemt, men den er jeg til gengæld også rigtig glad for....idag er jeg overrasket over hvor gennemført den faktisk er...med pyntestikninger og dobbelt oplægning - taget i betragtning at jeg var 10 år, synes jeg at det er meget godt gået.

Egentlig har jeg vel altid været lidt kreativ - har elsket at tegne, male, spille musik, leget med perler, lavet gipsfigurer, men i perioder har interesserne ændret sig, så der var mange år hvor jeg faktisk ikke brugte min symaskine - jeg syede lidt da Emil blev født i 2006, men siden er der ikke sket noget før januar i år, men nu fylder det til gengæld også en del, og jeg vil ikke undvære det.

Glæden ved genbrug har jeg altid haft - jeg elskede spejdernes årlige loppemarked og jeg kan også huske at jeg som barn syede tøj i hånden til my little pony og Barbie af vores aflagte tøj - noget af det eksisterer endnu:-) Halskæderne i midten er f.eks. lavet af et blomsterophæng, så allerede som barn syntes jeg det var sjovt at genbruge.

Det var lidt om hvordan det startede....

Nedenstående er ting jeg lavede som barn og som min mor har været så sød at gemme.




14 kommentarer:

  1. Hvor er den jakke flot, skønt at den er blevet gemt. Det er altid sjovt at se hvad man har lavet da man var barn!

    Min sykarriere startede på skødet af min Mormor. Hun trådte på symaskinepedalen mens jeg styrede stoffet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det altså hyggeligt Linette!
      K.h.
      Christina

      Slet
  2. Tusind tak for at svare på mit spørgsmål, Christina, og så endda så udførligt:) Jeg var næsten overbevist om, at din mor var lige så syglad som dig - men tænk, den interesse har du fået et andet sted fra:) Det er sjovt, at den hjemmesyede jakke er blevet gemt - og wow, hvis bare jeg kunne sy sådan en nu som 27-årig, så ville jeg være stolt;):)

    SvarSlet
    Svar
    1. Min mor er faktisk meget kreativ - hun er god til at tegne, strikke og hækle og har endda gået til syning, men lige det, var hun ikke begejstret for:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  3. Det var spændende at læse din historie! Den bekræfter bare at kreativiteten er noget indfødt, og teknikkerne lærer man undervejs... Det var sødt af din mor at gemme dine kreationer! Min mor havde også en masse, men jeg har smidt ud mange ting da jeg ryddede op hos hende sidste gang. Jeg har dog mange billeder fra "senere perioder", da det blev nemmere med at tage billeder med digital kamera :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih Elena - så må du da vise nogle af de ting på bloggen - det ville jeg synes var sjovt.
      K.h.
      Christina

      Slet
  4. Hvor var du bare dygtig allerede dengang. Min sykarriere startede da jeg flyttede til Frankrig. Hjemme var mor skraedderuddannet saa det var meget nemmere naar hun lavede. I Frankrig maatte jeg saa klare mig selv og er, ja, selvlaert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at du egentlig er vokset op med det, men først har kastet dig over det senere:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  5. Hvor var du dog sej:) Dengang og nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - tak tak. Jeg har ihvertfald altid kunnet lide at lave noget kreativt.
      K.h.
      Christina

      Slet
  6. Så hyggelig å se det du lagde som liten. Jeg var også veldig glad i å sy, tegne og hekle da jeg var mindre (og er jo enda det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er aldrig rigtig kommet i gang med at hækle men jeg har også altid været glad for at tegne - mon du stadig tegner?
      K.h.
      Christina

      Slet
  7. Hvor hyggeligt. Min mor har også gemt, meget af det jeg har lavet igennem tiden. Det er meget sjovt, når det bliver fundet frem igen:)
    Men du har vist altid været dygtig;)
    Kh Rikke
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Rikke:-) Ja, det er da hyggeligt at finde noget af det man lavede som barn.
      K.h.
      Christina

      Slet